Sök

Skriftliga spörsmål

29.08.17 10:01

Försvarsministerns svar på riksdagsledamot Markus Mustajärvis/vänst skriftliga spörsmål SS 320/2017 rd

Svar på skriftligt spörsmål om Finlands skyldigheter för att uppfylla Nato-värdlandsavtalet


Till riksdagens talman


I det syfte som anges i 27 § i riksdagens arbetsordning har Ni, Ärade talman, till den minister

som saken gäller översänt följande skriftliga spörsmål SS 320 rd undertecknat av riksdagsledamot Markus Mustajärvi/vänst:



Hur har Finland utrustat sig för att uppfylla förbindelserna i anknytning till värdlandsavtalet (Host Nation Support Memorandum of Understanding), som enligt Finlands författningssamling är jämställt med statsfördrag, och är baserna redan klara att ta emot främmande staters trupper?



Som svar på detta spörsmål anför jag följande:



I statsrådets säkerhets- och försvarspolitiska redogörelser har man sedan 2001 fastställt att färdigheterna att ta emot militärt stöd är ett område för utvecklingen av försvaret. Enligt den säkerhets- och försvarspolitiska redogörelsen från 2016 är färdigheterna att ta emot militärt stöd en viktig del av utvecklingen av försvaret. I enlighet med utredningen beaktas de åtgärder som förutsätts för att kunna ta emot internationellt stöd på bred front i utvecklingen av statsförvaltningens beredskap. Finlands förmåga att ge värdlandsstöd är en viktig del av färdigheterna att ta emot militärt stöd vid sidan av den möjliggörande lagstiftningen och färdigheterna till militär samverkan.

 

Finland ställde år 2002 ett Nato-partnerskapsmål som ska utveckla de praktiska färdigheterna i anknytning till värdlandsstödet. Det har varit ett av de cirka 60 partnerskapsmål mellan Finland och Nato i syfte att utveckla Finlands försvar. Partnerskapsmålet i anknytning till värdlandsstödet omfattar ett samförståndsprotokoll (HNS MOU) angående värdlandsstödet och utarbetandet av en nationell verksamhetsmodell och övning i de praktiska åtgärderna. Målet har varit ett praktiskt verktyg för att genomföra de riktlinjer som redogörelserna omfattat.

 

Finland och Nato undertecknade HNS MOU år 2014. Hur protokollet tillämpas bestäms från fall till fall. HNS MOU är inte rättsligt bindande, men som ett allmänt intressant samförståndsprotokoll publicerades det undantagsvis, precis som statsfördragen, i Finlands författningssamlings fördragsserier. HNS MOU omfattar inga skyldigheter att bygga baser eller infrastruktur. Till exempel vid internationell utbildnings- och övningsverksamhet i Finland övar trupperna på samma övningsområden och baser som Försvarsmakten. Det värdlandsstöd som Finlands försvarsmakt och övriga myndigheter ger utländska trupper är i praktiken mycket liknande som det som ges till den egna försvarsmakten.

 

Finland har utvecklat sina färdigheter att agera som värdland endast i syfte att förstärka sin egen försvarsförmåga och med utgångspunkt i färdigheterna att ta emot militärt stöd i enlighet med det som fastställts i redogörelserna. Finland beslutar i alla situationer självt om landet vidtar åt gärder där man måste avtala om värdlandsstöd. Det nationella beslutsfattandet om begäran om hjälp, annan militär verksamhet eller godkännande av internationell militär övningsverksamhet i Finland sker alltid enligt den finska nationella lagstiftningen. Beslut om värdlandsstöd fattas också i varje enskilt fall. Finland beslutar självt också om innehållet i det värdlandsstöd Finland ger baserat på den nationella lagstiftningen.



Helsingfors 29 augusti 2017



Försvarsminister Jussi Niinistö


Tillbaka till rubrikerna