Sök

Skriftliga spörsmål

24.09.18 16:30

Svar på skriftligt spörsmål SS 342/2018 rd av riksdagsledamot Arto Satonen /saml

Svar på skriftligt spörsmål om att beakta försörjningsberedskapen i anbudsförfarandet om Nordic Combat Uniform System

Till riksdagens talman

I det syfte som anges i 27 § i riksdagens arbetsordning har Ni, Ärade talman, till den minister som saken gäller översänt följande skriftliga spörsmål SS 342/2018 rd undertecknat av riksdagsledamot Arto Satonen /saml:

Hur har regeringen beaktat faktorer som påverkar Finlands försörjningsberedskap i anbudsförfarandet, till exempel tryggandet av textilproduktionen i Finland, och

hur stor andel av Nordic Combat Uniform-systemet kommer att vara av inhemsk tillverkning?

Som svar på detta spörsmål anför jag följande:

Sedan år 2016 har det nordiska stridsuniformsystemet (Nordic Combat Uniform, NCU) beretts av en nordisk arbetsgrupp inom ramen för NORDEFCO-samarbetet. Avsikten är att anskaffa stridsuniformsystemet för Norges, Sveriges, Finlands och Danmarks försvarsmakt. I Finland anvisas NCU-stridsuniformsystemets mundering till försvarsgrenarnas viktigaste stridsgrupper.

Projektet befinner sig i anbudsskedet. En anbudsbegäran skickades sommaren 2018 till företag som valts ut genom prekvalificering, det vill säga genom anbudssökningar. Anbuden ska lämnas in i början av hösten 2018. De första förhandlingsrundorna ska föras i slutet av 2018 och en ny runda hösten 2019. Upphandlingsbeslutet ska fattas i slutet av 2020.

De tekniska kraven på stridsuniformsystemet har fastställts av de fyra Nordiska länderna utifrån gemensamt definierade användarkrav. Med den vinnande anbudsgivaren ingås ett ramavtal på sju år. Varje land ingår sitt eget ramavtal. Konkurrensutsättningen genomförs enligt norsk lag.

Vid anskaffningen av stridsuniformsystemet tillämpas det offentliga direktivet (2009/81/EG) om upphandling rörande försvars- och säkerhetsområdet i den mån det är implementerat i norsk lagstiftning. Den helhetsekonomiska förmånligheten utgör grunden för beslutsfattandet. Stridsuniformsystemens tekniska prestanda och pris utgör jämförelsekriterier för anbuden.

En effektiv konkurrensutsättning utgör principen för all upphandling vid försvarsmakten. Utgångspunkten för upphandlingen är att den ur helhetsekonomisk synvinkel är förmånlig och iakttar en jämlik och konfidentiell behandling av anbudsgivarna. Upphandlingen kan inte styras till det egna landets leverantörer till exempel med hänvisning till arbetsmarknadspolitiska orsaker och inte heller motiveras av någon annan orsak som inte direkt berör anbudet. Dessutom bör bedömnings-kriterierna vara objektiva och icke-diskriminerande.

Aspekterna på försörjningsberedskapen är beaktade i anbudsdokumenten.  Dokumenten innehåller krav enligt vilka den valda leverantören bland annat förbinder sig att förutom stridsuniformsystemet leverera också det material och den utrustning som används under hela den sjuåriga avtalsperioden. Beklädnadsunderhållet sker på Försvarsmaktens egen verkstad för klädvård.

Projektet det nordiska stridsuniformsystemet är ännu inte färdigt så det går inte att uppskatta en hur stor andel av upphandlingen som kommer att vara inhemsk.


Helsingfors den 24 September 2018

Försvarsministern Jussi Niinistö


Tillbaka till rubrikerna