Hyppää sisältöön
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Media
  • Haku
Puolustusministeriö
  • Vastuualueet
  • Luvat ja asiointi
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Ajankohtaista
  • Yhteystiedot
  • Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunta MTS
  • MATINE - Maanpuolustuksen tieteellinen neuvottelukunta
Palaa sivulle Vastuualueet
  • Etusivu
  • Vastuualueet
  • Asevalvonta

Asevalvonta

Asevalvonta on yleisnimitys toimille, joilla pyritään rajoittamaan kahdenvälisin tai monenkeskisin sopimuksin tai järjestelyin aseiden tai sotilaallisten resurssien määrää tai ominaisuuksia tai sääntelemään asejärjestelmien käyttötapoja.

Asevalvonnan toimiala on erittäin laaja. Asevalvonta sisältää muun muassa toimet, joilla pyritään

  • aseidenriisuntaan eli aseiden määrän vähentämiseen tai asekategorioiden kieltämiseen,
  • joukkojen, kaluston sijoittelun ja sotilaallisten toimien rajoittamiseen,
  • aseiden, sotilaallisen infrastruktuurin ja teknologian siirtojen valvomiseen,
  • avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisäämiseen sotilaallisessa toiminnassa erilaisten tiedonvaihtojen ja seurannan avulla,
  • tiettyjen aseiden ja toimintatapojen käytön rajoittamiseen tai kieltämiseen (sodan oikeussäännöt).

Kansainvälisen sopimusjärjestelmän tilanne asevalvonnan alalla on heikko. Länsimaiden ja Venäjän, ja toisaalta länsimaiden ja Kiinan, välisten jännitteiden leimaama aikakausi aiheuttaa epävarmuutta. Erityisesti Venäjän hyökkäys Ukrainaan on vaikeuttanut asevalvontatoimintaa ja rapauttanut kansainvälisiä sopimusjärjestelmiä. Kansainvälisen asevalvonnan toimintaympäristöä ovat heikentäneet Venäjän johdon vastuuttomat viittaukset ydinaseen käytön mahdollisuuteen, Pohjois-Korean ja Iranin epävakauttava toiminta, kasvanut ydinaseiden leviämisen uhka ja ydinasevarustelun mahdollinen laajentuminen avaruuteen sekä viime vuosina nähty kemiallisten aseiden käyttö. Lisäksi asevalvonnan toimintaympäristöön vaikuttaa merkittävästi sodan kuvan ja sodankäynnin keinojen muuttuminen mm. teknologisen kehityksen, uusien asejärjestelmien, sotilaallisten suorituskykyjen ja strategioiden kehittymisen myötä. 

Heikentyneessä asevalvonnan toimintaympäristössä myös CBRNE-uhkien todennäköisyys on kasvanut. CBRNE-uhkalla tarkoitetaan kemiallisista aineista (C), biologisista taudinaiheuttajista (B), radioaktiivisista aineista (R) ja ydinaseista (N) sekä räjähteistä (E) ja näiden tahallisesta tai tahattomasta käytöstä johtuvia vaaratilanteita tai sellaisten uhkaa. CBRNE-tilanteet voivat johtua onnettomuudesta, tahallisesta teosta tai luonnollisesta syystä, esimerkiksi luonnollisesta tartuntataudista. CBRNE-aineiden tahallinen käyttö on Suomessa mahdollista niin normaali- kuin poikkeusoloissakin. Tahallisissa tilanteissa toimija voi olla valtiollinen tai ei-valtiollinen, esimerkiksi yksittäinen henkilö, ryhmittymä tai terroristinen järjestö. Suomessa poikkihallinnollinen varautuminen CBRNE-uhkiin on hyvällä tasolla, ja lisäksi uhkiin varautumisessa tehdään laajaa kansainvälistä yhteistyötä erityisesti EU:n ja Naton puitteissa. 

Eri asevalvontatoimet ja prosessit ovat tärkeitä erilaisiin uhkiin vastaamisessa. Asevalvonta on osa globaalia ja alueellista vakautta ylläpitävää sääntöpohjaista järjestelmää, ja sen merkitys korostuu erityisesti konflikteissa ja muissa vaikeissa turvallisuustilanteissa. Asevalvonnalla on keskeinen rooli ennustettavuuden ja vakauden vahvistamisessa, ja se tarjoaa mahdollisuuden konkreettiselle yhteistyölle. Asevalvonnan keinoin kyetään lisäämään sotilaallista läpinäkyvyyttä sekä rakentamaan luottamusta eri toimijoiden kesken. 

Puolustusministeriön tehtävät asevalvontatoimialalla

Kansainvälisiin neuvotteluprosesseihin osallistuminen, niiden seuranta ja niihin vaikuttaminen

Puolustushallinto osallistuu kansainvälisiin asevalvontaneuvotteluihin yhdessä muiden viranomaisten kanssa silloin, kun käsiteltävät asiat koskettavat olennaisesti puolustusjärjestelmää, puolustusyhteistyötä tai puolustusvoimien suorituskykyä. Esimerkiksi CBRNE-uhkia sekä joukkotuhoaseita ja niiden leviämisen estämistä koskevat kansainväliset prosessit ja neuvottelut ovat puolustushallinnolle tärkeitä CBRN-puolustuksen kehittämiseksi. Lisäksi monilla tavanomaisia aseita koskevilla asevalvonta-aloitteilla ja -sopimuksilla voi olla vaikutuksia puolustusjärjestelmäämme ja sen kehittämiseen, minkä vuoksi niiden seuraaminen ja prosesseihin vaikuttaminen on välttämätöntä. Teknologisen kehityksen myötä esimerkiksi tekoälyn sotilaskäytön sääntelystä käytävät asevalvonta-alan keskustelut ovat keskeisiä. 

Asevalvonta tukee ja täydentää Naton pelotetta ja puolustusta. Nato ei ole asevalvontasopimusten osapuoli, mutta se on sitoutunut liittolaisten aktiivisen asevalvontapolitiikan tukemiseen; Nato esimerkiksi tukee liittolaisten välisiä keskusteluita asevalvonnasta sekä liittolaisia sopimusvelvoitteidensa toimeenpanossa. Puolustushallinto osallistuu liittokunnan sisäiseen asevalvontapolitiikan ja -toimien keskusteluun ja koordinaatioon. 

Toimialan kokonaisohjaus ja koordinointi puolustushallinnossa

Puolustusministeriö ohjaa hallinnonalan asevalvontatoimia kansainvälisten asevalvontasopimusten velvoitteiden toimeenpanemiseksi. Velvoitteisiin kuuluu mm. lukuisten vuosittaisten tiedonvaihtoilmoitusten laadinta, vientivalvontakysymykset sekä erilaisten velvoitteiden toimeenpano Puolustusvoimien koulutuksessa ja käytännöissä. Lisäksi puolustusministeriö ohjaa suorituskykyjen kehittämistä asevalvontatoimialaan liittyvissä kysymyksissä.

Yhteistoiminta muiden viranomaisten kanssa

Puolustushallinto toimii aktiivisesti yhteistoiminnassa muiden viranomaisten kanssa mm. harjoitus- ja koulutusyhteistyön osalta. Lisäksi Puolustusvoimat tukee tarvittaessa muita viranomaisia asiantuntijatuella ja materiaalilla sekä antaa virka-apua asevalvontasopimuksiin ja yhteistyöjärjestelyihin liittyvien tehtävien täyttämiseksi.

Puolustusministeriön tehtävät vientivalvonnassa 

Puolustusministeriö vastaa puolustustarvikkeiden vientivalvonnasta ja on lupaviranomainen puolustustarvikkeiden maastaviennissä. Lisätietoa vientivalvonnasta löydät osiosta Vienti- ja siirtoluvat.

 

Muuta aiheesta

  • CBRNE-strategia
  • Puolustusvoimat: Asevalvonta
  • Ulkoministeriö: Asevalvonta ja aseidenriisunta
  • NATO: Arms control, disarmament and non-proliferation in NATO

Tässä osiossa

  • Suomen Nato-jäsenyys

    Suomen turvallisuusympäristö muuttui perustavanlaatuisesti Venäjän hyökättyä Ukrainaan helmikuussa 2022. Turvallisuuspoliittisen uudelleenarvioinnin seurauksena Suomi päätti hakea puolustusliitto Naton jäsenyyttä toukokuussa 2022. Suomesta tuli Naton jäsen huhtikuussa 2023.

  • Aluevalvonta

    Puolustusministeriö on aluevalvonta-asioissa ylin lupaviranomainen. Puolustusministeriö johtaa ja sovittaa yhteen aluevalvontaviranomaisten toimintaa ja ohjaa Puolustusvoimien toimintaa.

Katso kaikki vastuualueet


 

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Linkedin

Yhteystiedot

Puolustusministeriö
Eteläinen Makasiinikatu 8
PL 31, 00131 HELSINKI

Puhelin: +358 295 16001

kirjaamo.plm(at)gov.fi tai etunimi.sukunimi(at)gov.fi

  • Vastuualueet
  • Luvat ja asiointi
  • Ajankohtaista
  • Julkaisut ja asiakirjat
  • Ministeriö
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Yhteystiedot

Muualla palvelussa

  • Kirjaamo ja asiakirjapalvelut
  • Puolustusministeriön kuvapankki
  • Evästekäytännöt
  • Vastuualueet
    • Suomen Nato-jäsenyys
    • Kansainvälinen puolustusyhteistyö
      • Kansainväliset sopimukset
        • Puolustusyhteistyösopimus Yhdysvaltojen kanssa (DCA)
      • EU-yhteistyö
        • EU:n strateginen kompassi
        • Euroopan unionin virastot turvallisuus- ja puolustuspolitiikan alalla
        • Euroopan puolustusrahasto 2021–2027
        • EU-asioiden valmistelu
      • Pohjoismainen puolustusyhteistyö
      • JEF-yhteistyö
      • Suomen ja Ruotsin välinen puolustusyhteistyö
    • Vapaaehtoinen maanpuolustus
    • Puolustusmateriaali ja puolustusteollisuus
    • Sotilaallinen kriisinhallinta
    • Tutkimus
    • Aluevalvonta
    • Asevalvonta
    • Turvallisuus
    • Avaruus
  • Luvat ja asiointi
    • Vienti- ja siirtoluvat
      • Tilastot
    • Kiinteistönostajien luvat
      • Ulkomaisen kiinteistöomistuksen lupatilastot
    • Valtion etuosto-oikeus kiinteistökaupoissa
      • Lomakkeet
  • Julkaisut
    • Puolustusministeriön julkaisut Valtossa
    • Puolustusselonteot
    • Nordefco-vuosiraportit
    • Oppaat
      • Häiriö- ja kriisitilanteisiin varautuminen -opas
      • Näin varaudut pitkiin sähkökatkoihin
      • Sähköriippuvuus modernissa yhteiskunnassa
      • Ympäristö ja sotilaallinen toiminta
    • Puolustusministeriön selvitykset
  • Ministeriö
    • Johto ja organisaatio
      • Puolustusministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
      • Puolustusvoimat
      • Puolustushallinto ja kestävä kehitys
      • Puolustusministeriön toimialaan kuuluvia virastoja ja toimielimiä
      • Puolustusministeriön hallinnonalan kunniamerkit
    • Historia
    • Toiminta ja talous
      • Puolustusbudjetti
      • Talousarvioehdotukset
      • Hallituksen vuosikertomukset
      • Puolustusministeriön hallinnonalan asiakirjat
      • Puolustusministeriön (KPY 250) asiakirjat
    • Rahoitus ja avustukset
      • Vuoden 2026 valtionavustushaut
      • Vuoden 2025 valtionavustushaut
      • Vuoden 2024 valtionavustushaut
      • Vuoden 2023 valtionavustushaut
    • Puolustusministeriö työnantajana
      • Töissä puolustusministeriössä
      • Harjoittelu ministeriössä
      • VES/TES-asiakirjat
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Hankehaku
    • Asevelvollisuuden kehittäminen
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Tilaa tiedotteita
    • Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja Suomen tuki Ukrainalle
    • Suomen Nordefco-puheenjohtajuus 2025
    • Kutsuntaikäisten liikunnan ja toimintakyvyn edistäminen
    • Kolumnit
    • Puheet
    • Yleistiedoksiannot
    • Verkkolähetykset
    • Avoimet työpaikat
  • Yhteystiedot
    • Kirjaamo ja asiakirjapalvelut
      • Asiakirjajulkisuuskuvaus
    • Tietosuoja puolustusministeriössä
      • Ulkomaalaisomistuksen valvonnan tietosuojaseloste
      • Etuostoasioiden tietosuojaseloste
    • Saavutettavuusseloste
      • Puolustusministeriön kiinteistövalvonnan asiointipalvelun saavutettavuusseloste
      • Saavutettavuuspalaute
    • Evästekäytännöt
  • Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunta MTS
    • Kokoonpano
      • Työjaosto
      • Muut jaostot
      • Puheenjohtajat kautta aikain
    • Seminaarit
      • Avoin yleisötilaisuus Hämeenlinnassa 15.9.2025
      • Avoin yleisötilaisuus Lahdessa 16.6.2025
      • Avoin yleisötilaisuus Kouvolassa 28.4.2025
      • Journalistiseminaari 17.12.2024
      • Avoin yleisötilaisuus Kajaanissa 26.8.2024
      • Avoin yleisötilaisuus Seinäjoella 10.6.2024
      • Journalistiseminaari 12.12.2023
      • Journalistiseminaari ja yleisötilaisuus 6.3.2023
      • Vaaliseminaari 28.2.2023
      • Tutkimusseminaari 2.2.2023
      • Journalistiseminaari 13.12.2022
      • Suomen suhde Natoon -seminaari 31.5.2022
      • Journalistiseminaari ja yleisötilaisuus 23.5.2022
      • Afganistan -seminaari 15.12.2021
      • Journalistiseminaari ja yleisötilaisuus 15.11.2021
      • Nuorisofoorumi 26.10.2021
      • Journalistiseminaari 16.6.2021
      • Totuus, valhe ja todellisuus 6.5.2021
      • Journalistiseminaari 15.12.2020
      • MTS:n Kiina -seminaari 22.10.2020
      • Journalistiseminaari 17.12.2019
      • Huoltovarmuusseminaari 23.5.2019
      • Journalistiseminaari ja yleisötilaisuus 4.3.2019
      • Vaaliseminaari 27.2.2019
      • Journalistiseminaari 19.12.2018
      • Puolustusvoimien kansainvälinen harjoitustoiminta -seminaari 21.11.2018
      • Asevelvollisuus haasteiden edessä? -seminaari 20.9.2018
      • Riittääkö maanpuolustustahto? -keskustelu SuomiAreenassa 17.7.2018
      • Journalistiseminaari ja yleisötilaisuus 7.5.2018
      • EU:n puolustusyhteistyön näkymiä -seminaari 20.3.2018
      • Journalistiseminaari 14.12.2017
      • Globaali turvallisuus ja Suomi -seminaari 15.11.2017
      • Nuorisofoorumi 28.9.2017
      • Informaatio vaikuttamisen kohteena -seminaari 1.6.2017
      • Journalistiseminaari ja paneelikeskustelu 8.5.2017
      • Tutkimusseminaari 28.3.2017
      • Puolustusselonteko - suuntaa tulevalle -seminaari 21.2.2017
      • Journalistiseminaari 14.12.2016
      • 40-vuotisjuhlaseminaari 22.11.2016
      • Tiedusteluseminaari 21.9.2016
      • Suomi ja Nato - arvioita suhteesta -seminaari 27.5.2016
      • Journalistiseminaari ja yleisötilaisuus 16.5.2016
      • Kansainvälisen avun antaminen ja vastaanottaminen - seminaari 21.4.2016
      • Rajaturvallisuusseminaari 6.4.2016
      • Journalistiseminaari 9.12.2015
      • Journalistiseminaari ja yleisötilaisuus 16.3.2015
      • Vaaliseminaari 25.2.2015
      • Journalistiseminaari 11.12.2014
      • Propaganda - aseista ovelin? -seminaari 7.11.2014
      • Puolustus puntarissa -seminaari 14.10.2014
      • Puolustusvoimauudistus ja henkilöstö -seminaari 8.9.2014
      • Journalistiseminaari ja yleisötilaisuus 31.3.2014
      • Ukraina -seminaari 20.3.2014
      • Asevelvollisuusseminaari 26.2.2014
      • Journalistiseminaari 12.12.2013
      • Näköaloja puolustuspolitiikkaan -seminaari 5.11.2013
      • Nuorisofoorumi 11.10.2013
      • Syyria ruutitynnyrinä -seminaari 25.9.2013
      • Journalistiseminaari ja yleisötilaisuus 3.6.2013
      • Puolustusvoimauudistus ja henkilöstö -seminaari 10.4.2013
      • Pohjoismainen puolustusyhteistyö nyt ja tulevaisuudessa -seminaari 20.3.2013
      • Journalistiseminaari 13.12.2012
      • Syyrian syvät haavat -seminaari 31.10.2012
      • Katse eteenpäin - Suomen puolustuksen näkymät -seminaari 18.9.2012
      • Tutkimusseminaari 7.6.2012
      • Journalistiseminaari ja yleisötilaisuus 14.5.2012
      • Puolustusvoimauudistus ja henkilöstö -seminaari 12.4.2012
      • Venäjä -seminaari 10.2.2012
      • Journalistiseminaari 13.12.2011
      • Kyberseminaari 8.12.2011
      • Missio ja kyky Suomen rauhanturva- ja kriisinhallintatoiminnassa? 19.5.2011
      • Suomen turvallisuus- ja puolustuspoliittiset haasteet -seminaari 11.3.2011
    • Pohjoismainen yhteistyö
      • Pohjoismainen konferenssi 22.9.-24.9.2025 Kuopiossa
      • Pohjoismainen konferenssi 13.-15.5.2024, Linköping
      • Pohjoismainen konferenssi 9.-11.5.2023, Oslo
      • Pohjoismainen konferenssi 4.-6.5.2022, Helsinki
      • Pohjoismainen konferenssi 13.-15.5.2019, Tukholma
      • Pohjoismainen konferenssi 23.-25.5.2018, Trondheim
      • Pohjoismainen konferenssi 12.-14.6.2017, Helsinki
      • Pohjoismainen konferenssi 8.-10.6.2016, Malmö
      • Pohjoismainen konferenssi 15.-17.6.2015, Stavanger
      • Pohjoismainen konferenssi 23.-26.4.2014, Helsinki-Pietari
      • Pohjoismainen konferenssi 24.-26.4.2013, Tukholma-Visby
      • Pohjoismainen konferenssi 5.-7.9.2012, Oslo-Bodö
      • Pohjoismainen konferenssi 26.-28.5.2011, Helsinki-Tallinna
    • Mielipidetutkimukset
    • Toimintasuunnitelma 2025
    • Toimintakertomus 2024
  • MATINE - Maanpuolustuksen tieteellinen neuvottelukunta
    • Ajankohtaista
    • Määrärahahaku 2026
    • Blogi
    • Organisaatio
      • Asiantuntijajaostot
      • Teemaryhmät
      • Julkaisut ja asiakirjat
    • Tutkimus
      • Tutkimushankkeet 2026
      • Tutkimushankkeet 2025
      • Tutkimushankkeet 2024
      • Tutkimushankkeet 2023
      • Tutkimushankkeet 2022
      • Tutkimushankkeet 2021
      • Tutkimushankkeet 2020
      • Tutkimushankkeet 2019
      • Tutkimushankkeet 2018
      • Tutkimushankkeet 2017
      • Tutkimushankkeet 2016
      • Tutkimushankkeet 2015
      • Tutkimushankkeet 2014
      • Tutkimushankkeet 2013
      • Tutkimushankkeet 2012
      • Tutkimuksen kriteerit
      • Sopimusehdot, ohjeet ja lomakkeet
      • Tutkimusjulkaisut
        • Tutkimusten tiivistelmäraportit 2022
        • Tutkimusten tiivistelmäraportit 2021
        • Tutkimusten tiivistelmäraportit 2020
        • Tutkimusten tiivistelmäraportit 2019
        • Tutkimusten tiivistelmäraportit 2018
        • Tutkimusten tiivistelmäraportit 2017
        • Tutkimusten tiivistelmäraportit 2016
        • Tutkimusten tiivistelmäraportit 2015
        • Tutkimusten tiivistelmäraportit 2014
        • Tutkimusten tiivistelmäraportit 2013
        • Tutkimusten tiivistelmäraportit 2012
        • Tutkimusten tiivistelmäraportit 2011
        • Tutkimusten tiivistelmäraportit 2010
    • Tapahtumat
      • Tutkimusseminaari
      • Jaostojen seminaarit
      • Muut tapahtumat
    • Yhteystiedot, ohjeet ja lomakkeet