Haku

Kirjalliset kysymykset

24.10.2023 12:00

Puolustusministerin vastaus kansanedustaja Mikko Savolan/kesk ym. kirjalliseen kysymykseen KKV 113/2023 vp

Vastaus kirjalliseen kysymykseen Suomen Ilmavoimien alkeislentokoulutuksen ja harjoitushävittäjäkoulutuksen nykytilasta ja tulevaisuudesta

Eduskunnan puhemiehelle

Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Arvoisa puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Mikko Savola ym. /kesk näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 113/2023 vp:

Sitoutuuko hallitus siihen, että Suomen Ilmavoimien alkeislentokoulutus ja harjoitushävittäjäkoulutus järjestetään jatkossakin Suomessa kansallisella kalustolla ja osaamisella, vaikka yhteistyötä Nato-liittolaisten kanssa tehdäänkin ja jos hallitus sitoutuu alkeis- ja harjoitushävittäjälentokoulutukseen Suomessa, mihin toimenpiteisiin se aikoo ryhtyä nykyisen tilanteen korjaamiseksi asianmukaiseen kuntoon?

Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

Suomen Ilmavoimilla on ollut koulutuskaluston kanssa valitettavia teknisiä haasteita, kuten kysymyksen asettajat ovat tarkasti huomanneet. Elinkaarensa loppuun tulleen Vinka-koulutuskonekaluston korvanneilla Grob G 115-koulutuskoneiden hankinnalla oli tarkoitus turvata Ilmavoimien alkeis- ja peruslentokoulutuksen vaatima konekalusto vähintään 20 vuodeksi. Hankinnassa päädyttiin käytettyyn konekalustoon ja sille kotimaassa toteutettaviin modifikaatioihin. Hankitusta konemäärästä noin puolet on modifioitu vuoden 2023 loppuun mennessä. Käyttöönoton yhteydessä ilmenneet haasteet, jotka pääasiassa johtuvat koneen rakenteissa havaituista korjaustarpeista, ovat heikentäneet Grob G 115-kaluston käytettävyyttä. Tästä johtuen Ilmavoimat on joutunut mukauttamaan alkeislentokoulutusta käyttöönoton alkuvuosina.

Modifioitujen Grob-koneiden määrän kasvu ja käytettävyyden parantuminen mahdollistavat kuitenkin Ilmavoimien nykyisen suunnitelman mukaan paluun normaalitilanteeseen vuosien 2024-2025 aikana. Kalustolla on jatkossakin tarkoitus kouluttaa lentoreserviupseerikurssien oppilaita ja kadetteja ennen heidän siirtymistään Hawk-harjoitushävittäjäkalustoon.

Ilmavoimat työskentelee palauttaakseen Hawk-kaluston lentopalvelukseen täysimääräisesti. Koneen järjestelmiä päivitetään ja varaosavarantoa täydennetään käytettävyyden turvaamiseksi. Hawk-kaluston pitkän elinkaaren johdosta on huomioitava loppuelinkaaren kustannukset ja mahdolliset käytettävyysriskit.

Ilmavoimien lentokoulutuskaluston huollatus ja modifikaatiot on toteutettu läheisessä yhteistyössä strategisen kumppanin Patrian kanssa. Lisäksi yksittäisten järjestelmien huollatuksesta ja kehittämisestä vastaa Insta. Grob G 115-kaluston käyttöhuolto- ja Grobien, sekä Hawkien, modifiointityöt toteutetaan kokonaan Patrian toimenpitein. Käyttöhuoltoa toteutetaan sekä Ilmavoimissa että Patrialla.

Konekaluston huollatuksen ja modifikaatioiden aikataulut eivät ole täysin toteutuneet Patrian kanssa sovituissa aikatauluissa, mikä on vaikuttanut Ilmavoimien lentokoulutuksen läpivientiin. Koneiden käyttöaste on hetkittäin alhainen ja huoltojen läpimenoajat ovat venyneet. Lisäksi kustannustaso on noussut merkittävästi, mikä haastaa toimintamenojen riittävyyttä operoinnissa.

Ilmavoimien arvio on, että Grob G 115-kaluston haasteet ovat ratkaistavissa ja alkeislentokoulutus on toteutettavissa suunnitellusti kaluston elinkaaren loppuun. Ilmavoimat pyrkii yhteistyössä kumppanien kanssa varmistamaan kaluston käytettävyyden alkeislentokoulutuksen turvaamiseksi.

Ilmavoimat suunnittelee käyttävänsä Hawk-kalustoaan 2030-luvun lopulle asti. Konerunkojen määrä ja runkojen mahdollistamat lentotunnit luovat hyvät edellytykset suunnitelman toimeenpanon. Hawkien käyttäminen 2030-luvun loppuun kuitenkin edellyttää vuosina 2025-2028 toteutettavan avioniikkamodifikaation sekä käytössä kuluvien osien hankintaa. Ilmavoimat selvittää parhaillaan avioniikkamodifikaation eri toteutusvaihtoehtoja strategisten kumppanien kanssa.

Ilmavoimat kartoittaa kansainvälisen yhteistyön mahdollisuuksia lentokoulutuksessa. Kolme norjalaista lento-oppilasta on hiljattain aloittanut lentokoulutuksen Suomessa. Pienimuotoisella kansainvälisellä koulutusyhteistyöllä hankitaan kokemuksia myös tulevaa F35-aikakautta varten. Ilmavoimat tarkastelee tulevaisuuden lentokoulutuksen toteutuksen ja HW-kaluston elinkaaren päättymisen vaikutukset osana Puolustusvoimien strategista suunnittelua 2030-luvun alkupuolella.

Puolustusministeriö on tyytyväinen Ilmavoimilta saatuun kattavaan selvitykseen käsiteltävässä tärkeässä kysymyksessä, sekä siihen, että Ilmavoimien alkeis- ja harjoitushävittäjälentokoulutusta kyetään jatkamaan, teknisistä haasteista huolimatta, suunnitelmallisesti ja laadukkaasti Suomessa. Asiaan ei liity seikkoja, joihin hallituksen olisi tässä vaiheessa tarkoituksenmukaista puuttua.

Helsingissä 24.10.2023

Puolustusministeri Antti Häkkänen


Palaa otsikoihin