Sök

Finlands säkerhetspolitiska miljö förändrades i grunden när Ryssland invaderade Ukraina i februari 2022. Efter en säkerhetspolitisk omvärdering beslöt Finland att ansöka om medlemskap i försvarsalliansen Nato i maj 2022. Finland blev medlem i Nato i april 2023.

I statsrådets redogörelse om Finlands anslutning till Nordatlantiska fördragsorganisationen av den 15 maj 2022 konstateras:

”Ett medlemskap i försvarsalliansen Nato innebär att Finland blir en del av Natos kollektiva försvar och omfattas således av säkerhetsgarantierna enligt artikel 5 i nordatlantiska fördraget. Det finska försvarets avskräckande effekt blir då betydligt större. Om militära maktmedel riktas mot Finland som medlem i Nato, skulle Finland med stöd av alliansen försvara sig i enlighet med de arrangemang för kollektivt försvar som förberetts och övats på förhand. Som medlem i Nato får Finland vara med och fatta beslut om säkerhetspolitiska frågor som är centrala för Finland. Kombinationen av en stark nationell försvarsförmåga och Natomedlemskap är en trovärdig säkerhetslösning. Finlands försvarsförmåga och resiliens skulle också stärka Natos kollektiva försvar inom hela alliansens område.”

Finland har idkat partnerskapssamarbete med Nato sedan år 1994, då Finland anslöt sig till Natos program för partnerskap för fred (Partnership for Peace, PfP). Sedan 2014 har Finland deltagit i partnerskapssamarbetet för utvidgade möjligheter (Enhanced Opportunities Partners, EOP).


Nato

Nato, det vill säga Nordatlantiska fördragsorganisationen, grundades 1949 och dess uppgift är att garantera medlemsländernas frihet och säkerhet med politiska och militära medel. Nato är en viktig aktör som främjar den transatlantiska och europeiska säkerheten och stabiliteten. Nato har 32 medlemsländer, av vilka 23 också hör till Europeiska unionen. 

Natos prestationsförmågor består av medlemsländernas nationella väpnade styrkor och resurser, vilka utvecklas via det gemensamma försvarsplaneringssystemet och binds till varandra av en gemensam kommando- och truppstruktur. Nato erbjuder standarder, verksamhetssätt och övningar som möjliggör militär samverkansförmåga i multinationella insatser. 

Grunden för Natos kollektiva försvar är å ena sidan ett starkt politiskt åtagande och solidaritet mellan medlemsstaterna och å andra sidan konkreta mekanismer för genomförande av det kollektiva försvaret. Nato erbjuder ett forum där länderna i Nordamerika och Europa kan samråda om säkerhetsutmaningar samt gemensamt besluta om åtgärder mot dem. Utöver själva fördraget, det vill säga Nordatlantiska fördraget, styrs Natos verksamhet av ett strategiskt koncept och medlemsstaternas styrning i Nordatlantiska rådet (North Atlantic Council, NAC).


Natos beslutsfattande


Nato är en mellanstatlig organisation, vilket innebär att Nato inte har någon överstatlig beslutanderätt till skillnad från till exempel Europeiska unionen inom vissa sektorer. Natos högsta beslutande organ är Nordatlantiska rådet. Rådets ordförande är Natos generalsekreterare. Varje medlemsstat har en permanent företrädare på ambassadörsnivå i Natos råd. Rådet sammanträder regelbundet också på utrikes- och försvarsministernivå och vid toppmöten på stats- och regeringschefsnivå.

Nordatlantiska rådets arbete stöds och dess beslutsfattande bereds vid Natos högkvarter i Bryssel av Natos kommittéer, som är underställda Nordatlantiska rådet. Kommittéerna sammanträder under ledning av sekretariatet och i princip är alla medlemsstater företrädda i dem, liksom i Natos råd. Varje nivå och tematiska sakkomplex har en egen kommitté. 

Natos högsta militära organ är militärkommittén som bereder militära råd för Nordatlantiska rådets beslut i militära frågor. Militärkommittén sammanträder regelbundet i en konstellation av militära representanter samt tre gånger per år i en konstellation som består av befälhavarna för medlemsstaternas försvarsmakter. Natos militära struktur och all dess verksamhet iakttar medlemsstaternas politiska styrning.

Nordatlantiska rådets och kommittéernas arbete bereds av tjänsteapparaten vid Natos högkvarter. Liksom kommittéstrukturen är tjänsteapparaten indelad i en civil struktur och en militär struktur.



Natos beslutsregel är konsensus bland medlemsstaterna. Beslut om ärendet anses vara fattat när ingen av Natos medlemsstater aktivt motsätter sig beslutsfattandet. Konsensusbeslutet betonar att medlemsstaterna fattar besluten i Nato gemensamt och att alla medlemsstater förbinder sig att delta i beslutsprocessen.

Av konsensusprincipen följer att Nato agerar i samråd. Förhandlingar, det vill säga samråd, förs mellan företrädare för medlemsstaterna på olika nivåer tills samförstånd nås eller tills det konstateras att någon gemensam syn inte kan nås. Konsultationen är en kontinuerlig process inom Nato som hela tiden genomförs både i informella och formella sammanhang på olika nivåer. 

Kravet på konsensus innebär att varje medlemsstat har möjlighet att stoppa Natos beslutsprocess när det gäller viktiga nationella intressen. Varje medlemsstat deltar i beslutsfattandet på lika villkor, oavsett storlek eller politisk, militär eller ekonomisk makt. För att påverka Natos riktlinjer krävs ett aktivt deltagande i utformningen och beredningen av besluten. 

Beslut om att inleda insatser fattas också alltid i Nato enligt konsensusprincipen mellan medlemsstaterna. Alla medlemsstater är skyldiga att delta i insatser enligt artikel 5 men varje medlemsstat beslutar självständigt och i enlighet med sina nationella beslutsprocesser om arten och omfattningen av det bistånd den lämnar. Det är frivilligt att delta i krishanteringsinsatser. 



Natos system för krisrespons tillhandahåller alliansen en beslutsram som stöder genomförandet av Natos tre grundläggande uppgifter. Syftet med systemet är att säkerställa beredskap för ett övergripande beslutsfattande i rätt tid i alla situationer. Det utgör samtidigt en strukturell ram för Natos planering av krisrespons och en modell som medlemsstaterna kan beakta i sitt eget beslutsfattande om krisrespons. Systemet för krisrespons förenar i visst hänseende Nordatlantiska rådets beslutsfattande och medlemsstaternas nationella beslutsfattande och stöder sig på beredningen i Natos militära och civila strukturer.

Beslutsfattandet i anslutning till Natos system för krisrespons sker genom konsensus mellan medlemsstaterna. I centrum står de beslut som fattas av Nordatlantiska rådet och som bereds och stöds av Natos kommittéers och militära strukturers beredning och rekommendationer. Nato har omarbetat sitt system för krisrespons så att det bättre svarar mot situationer av kollektivt försvar. Verksamheten i Natos system för krisrespons övas regelbundet genom övningar i beslutsfattande och samråd (Crisis Management Exercise, CMX) och andra övningar.



Natos uppgifter

Natos uppgifter har definierats i alliansens näst högsta politiska styrdokument, det vill säga det strategiska konceptet (2022).


Natos viktigaste uppgift är att upprätthålla en trovärdig försvarsförmåga mot ett angrepp på ett av alliansens medlemsländer eller mot hot om ett sådant, och enligt artikel 5 i Natos stadga tolkas ett angrepp på ett medlemsland som ett angrepp på alla. Nato har arrangemang och mekanismer för genomförandet av det kollektiva försvaret. Detta bildar en förebyggande tröskel, alltså en avskräckning för användningen av militära maktmedel och för hot om detta som riktas mot alliansen.

Natos engagemang i att förstärka det gemensamma försvaret och skrämseleffekten har framhävts sedan 2014, då Ryssland illegalt annekterade Krimhalvön. Som en del av Natos reformprocess har man bl.a. utökat närvaron i fördragsorganisationens östliga medlemsländer, utvecklat truppernas beredskap och snabbinsatsförmåga, effektiviserat beredskapsplaneringen och utökat de militära övningarna. I en mera omfattande helhet bestående av skrämseleffekt och försvar ingår utöver konventionella trupper också kärnvapen och missilförsvar. De kompletteras av cyberförsvar och rymdkapaciteter.

Det illegala anfallskrig mot Ukraina som Ryssland inledde i februari 2022 har åter fört Nato till en ny vändpunkt. Nato bedömer att säkerhetsmiljön har förändrats grundligt och långvarigt. Medlemsländernas enighet och kollektiva försvar enligt artikel 5 har accentuerats i Natos verksamhet.  Som svar på Rysslands invasion av Ukraina har Nato stärkt sin militära närvaro i alliansens östra medlemsländer och stött Ukraina.

I Nato har det fastställts att artikel 5 kan tas i bruk också vid cyber- eller andra hybridangrepp när Nordatlantiska rådet så enhälligt beslutar. Det gemensamma försvaret omfattar utöver försvar av medlemsländernas territorier också beredskap för så kallade nya hot. Allt större uppmärksamhet ägnas åt bland annat terrorism, spridning av massförstörelsevapen, hybridpåverkan, cyberattacker och störningar av energisäkerheten. Uppmärksamhet ägnas också åt framväxande säkerhetsutmaningar i det södra grannskapet.



Nato har genomfört krishantering utgående från FN:s principer och resolutioner från FN:s säkerhetsråd. Utgångspunkten är ett övergripande angreppssätt, som betonar ett nära samarbete med andra aktörer. Natos eget styrkeområde är krävande militär krishantering och utöver den förhindrar Nato kriser samt deltar i stabiliseringen och återuppbyggnaden efter sådana. 

Under tiden efter kalla kriget låg tyngdpunkten i Natos operativa verksamhet på krishanteringsinsatser utanför det egna territoriet, särskilt på Balkan och i Afghanistan. Sedan dessa så kallade stora krishanteringsinsatser minskat har Nato utvecklat förmåga att också medverka till förebyggandet av konflikter. Utbildnings- och övningsverksamheten har en centralare plats än tidigare, liksom också ett initiativ som riktas till vissa partnerländer och utvecklar Natos försvars- och säkerhetskapacitet (Defence and Related Security Capacity Building, DCB), genom vilket stabilitet och förebyggande av konflikter stöds.

Som medlem i Nato fortsätter Finland att delta i Natos krishanteringsverksamhet enligt eget övervägande. Före medlemskapet har Finland som partnerland deltagit i Natos krishanteringsinsatser på västra Balkan, i Afghanistan och i Irak. För närvarande deltar Finland i Natos KFOR-krishanteringinsatsen i Kosovo och NMI-insatsen i Irak. Dessutom har Finland sedan 2024 deltagit i Natos säkerhets- och utbildningsstöd till Ukraina (NSATU).



I Natos strategiska 2022 års strategiska koncept fastställs säkerhetssamarbete som alliansens tredje huvuduppgift. I säkerhetssamarbetet ingår de frågor som hänför sig till Natos utvidgning, partnerskapspolitiken, samarbetet med Natos partnerländer och internationella organisationer samt alliansens roll i upprätthållandet av den internationella regelbaserade ordningen och i bemötandet av säkerhetshot orsakade av klimatförändringarna. 

Den öppna dörrens politik, som grundar sig på artikel 10 i nordatlantiska fördraget, garanterar att ett medlemskap i Nato är öppet för alla europeiska demokratier som delar alliansens värderingar och som är beredda att åta sig det ansvar som ett medlemskap medför och att med sin insats bidra till alliansens gemensamma säkerhet. Beslutet om godkännande av nya medlemmar fattas av medlemsstaterna. Nato stöder självständigheten, den territoriella integriteten och suveräniteten i de länder som strävar efter medlemskap. Nato har också som målsättning att stärka samarbetet med dessa länder. 

Nato har cirka 40 partnerländer, vars mål för Natosamarbetet är mycket varierande. Involvering av partnerländerna i Natos processer och möten sker alltid från fall till fall och kräver konsensus av Natos medlemsstater. Den politiska dialogen och det praktiska samarbetet med partnerna anses främja hela alliansens säkerhet. Nato strävar efter att stärka sina förbindelser med alla partner som delar alliansens gemensamma värderingar samt intresse för att upprätthålla ett regelbaserat internationellt system.



Resiliensen har fått en central roll i Nato när det gäller att svara på utmaningarna i den föränderliga säkerhetsmiljön. Den centrala betydelsen av samhällenas resiliens samt kopplingen mellan resiliens och alla tre huvuduppgifter lyfts fram i det strategiska konceptet. Resiliensen ses som en central del av avskräckningen och försvaret. Natos förmåga att genomföra och planera insatser för det gemensamma försvaret förutsätter betydande stöd av de civila myndigheterna och den privata sektorn. 

I enlighet med artikel 3 i nordatlantiska fördraget ansvarar Natos medlemmar för att stärka den civila beredskapen, som avser icke-militära beredskaps- och förberedelseåtgärder, och den nationella resiliensen, men Nato ställer upp gemensamma mål för medlemsstaterna, följer upp hur de uppnås och stöder medlemsstaterna i uppnåendet av målen. Tyngdpunkten i Natos beredskapsarbete har övergått till att stärka resiliensen hos Natos medlemsstater. I Nato omfattar den civila beredskapen tre kärnfunktioner, det vill säga tryggande av funktioner med koppling till statsledningens förmåga att fatta beslut, tryggande av samhällets vitala funktioner och stöd för det militära försvaret.



Finland som ny medlem i Nato

Även som medlem i Nato behöver Finland en stark nationell försvarsförmåga. Finland beslutar självständigt om principerna för sitt försvar. Värnplikten, den omfattande och utbildade reserven och den höga försvarsviljan förblir grundpelare även i fortsättningen. Finland fortsätter också med det övriga internationella bilaterala och multilaterala försvarssamarbetet som medlem i Nato. 

Som Natos medlemsland samordnar Finland sitt försvar med alliansens gemensamma försvar. Finland måste ha förmåga att anvisa trupper för att hjälpa ett annat Natoland och förmåga att ta emot andra Natoländers trupper i Finland.

Som medlem i Nato deltar Finland i enlighet med artikel 5 i planeringen och genomförandet av det kollektiva försvaret och avskräckningen. Finland ansluter sig till Natos operativa planer samt till de ledningsstrukturer och ledningssystem som dessa förutsätter. Finland deltar mer i Natos övningsverksamhet, inklusive övningar enligt artikel 5. Samarbetet i fråga om utbytet av luftlägesbild och marin lägesbild fördjupas, och Finland är en del av Natos gemensamma luft- och missilförsvarssystem. 

En finländsk och amerikansk soldat vid övningen.
I och med Finlands Natomedlemskap deltar internationella trupper mer i övningarna i Finland. Bild: Försvarsmakten

Finland deltar i Natos gemensamma försvarsplaneringsprocess (NATO Defence Planning Process, NDPP). Natos försvarsplaneringsprocess är ständigt pågående kärnverksamhet i Nato. Försvarsplaneringsprocessen grundar sig på skyldigheten i enlighet med artikel 3 i nordatlantiska fördraget att tillsammans och var för sig utveckla förmågorna att stå emot ett väpnat angrepp. I Nato avses med försvarsplaneringsprocess utveckling av medlemsstaternas och Natos gemensamma förmågor, och processen ska inte blandas ihop med planeringen av de faktiska insatserna eller områdesförsvaret eller med beslutsfattandet om användningen av militära maktmedel. 

Som medlem i Nato deltar Finland i vissa separat överenskomna uppgifter i fredstid inom det gemensamma försvaret. Uppgifterna i Natos kollektiva försvar i fredstid är en viktig del av alliansens grundtanke, enligt vilken alla allierade förbereder sig på att stödja varandra i genomförandet av avskräckning och försvar inom hela alliansens område. Flygvapnet deltog redan 2023 i skyddsuppgifter i anslutning till Natos toppmöte i Vilnius. Det egentliga deltagandet inleddes 2024 när Försvarsmakten skickade ett fartyg till Natos minröjningsstyrka på Östersjön och en jaktplansavdelning till Natos Air Shielding-uppdrag i Rumänien, i Bulgarien och på Svarta havet. Fram till maj 2025 har Försvarsmakten deltagit i Natos luftrumsövervakning och incidentberedskap i Island och i flottstyrkans verksamhet på Östersjön. Deltagandet i uppgifter i Natos kollektiva försvar i fredstid har blivit normal verksamhet vid Försvarsmakten, i likhet med internationell övningsverksamhet.

Finland sänder personal till Natos befäls- och truppstruktur, ämbetsverk samt till det internationella sekretariatet vid Natos högkvarter och till det internationella militära sekretariatet. Även här i landet riktas mer resurser än tidigare till Natos verksamhet. Som medlem betalar Finland också sin andel av Natos gemensamma budgetar.

Natos medlemsstater har fullständig självbestämmanderätt över vilken militär verksamhet, vilka baser eller vilken utrustning de tillåter på sitt territorium. Till exempel frågan om militär närvaro bör bedömas ur såväl politisk synvinkel som det militära behovets synvinkel samtidigt som den säkerhetspolitiska miljöns utveckling beaktas. Frågan har också betydande resurskonsekvenser både för de länder som sänder trupper och för värdländerna. 

Natoländerna ska utveckla sin militära samarbetsförmåga och delta i alliansens samtliga verksamhet med en insats som är skälig med tanke på landets storlek och ekonomiska kapacitet. Alla medlemmar delar på riskerna, åtagandena och fördelarna i anslutning till det gemensamma försvaret. Finland förväntas bidra med motsvarande insats som andra Nato-länder av samma storlek och med jämförbar ekonomi.


Vanliga frågor om Finlands Natomedlemskap


Den starkaste rätten och skyldigheten enligt Nordatlantiska fördraget, även känt som Washingtonfördraget, är det gemensamma försvaret enligt artikel 5. I artikeln sammanfattas hela idén om Natos existens – ett angrepp på ett medlemsland är ett angrepp på alla. I den kulminerar också den största effekten som finländskt Natomedlemskap för med sig: Finland är en del av Natos gemensamma försvar och avskräckande effekt och omfattas av Natos säkerhetsgarantier.

Som medlem av Nato är det finska försvarets avskräckande effekt, alltså förebyggande verkan, betydligt större eftersom hela alliansens militära styrka står bakom den, i sista hand Förenta staternas kärnvapen. Om militära maktmedel emellertid riktades mot Finland, skulle Finland som en del av alliansen försvara sig i enlighet med de arrangemang som förberetts och övats på förhand. Natos förmåga till kollektivt försvar grundar sig på en gemensam försvarsplaneringsprocess, operativa planer, en integrerad militär befälsstruktur och gemensamma övningar. 

Nato har fastställt att artikel 5 kan införas också vid cyber- eller andra hybridattacker när Nordatlantiska rådet så enhälligt beslutar.



Finlands, liksom alla andra medlemsländers, skyldighet är då att delta i uppgifterna enligt artikel 5 och att stödja den eller de allierade som har utsatts för ett angrepp. Skyldigheten enligt artikel 5 ålägger varje medlemsland att bistå en medlem som blir utsatt för en attack ”på det sätt som medlemslandet anser nödvändigt, inklusive användning av militära maktmedel”. Således bestämmer varje medlemsland självständigt hur och i vilken omfattning landet deltar.



Artikel 5 gäller endast kollektivt försvar. Utöver detta hör krishantering och säkerhet som bygger på samarbete till Natos primära uppgifter.

Deltagandet i krishantering, främjandet av stabilitet och andra uppgifter inom Natos fredstida gemensamma försvar som inte omfattas av artikel 5 är frivilligt. 

Som medlem i Nato fortsätter Finland att delta i Natos krishanteringsverksamhet enligt eget övervägande. Som partnerland har Finland deltagit i Natos krishanteringsinsatser på västra Balkan, i Afghanistan och Irak. För närvarande deltar Finland i två av Natos krishanteringsinsatser. I KFOR-insatsen i Kosovo och NMI-insatsen i Irak.



Natos kapaciteter består av medlemsländernas nationella väpnade styrkor och kapaciteter. I enlighet med artikel 3 i Nordatlantiska fördraget ska varje medlemsland upprätthålla och utveckla kapaciteterna både individuellt och tillsammans för att avvärja angrepp.

Också som medlem i Nato behöver Finland en stark nationell försvarsförmåga. Finland ska själv besluta om principerna för genomförande av sitt försvar. Värnplikten och den höga försvarsviljan ska också i fortsättningen utgöra grundpelarna.

Som Natos medlemsland anpassas Finlands försvar till alliansens kollektiva försvar. Natoländerna ska utveckla sin militära samarbetsförmåga och delta i alliansens samtliga verksamhet med en insats som är skälig med tanke på landets storlek och ekonomiska kapacitet.

Som medlem i Nato deltar Finland i enlighet med artikel 5 i planeringen och genomförandet av det kollektiva försvaret. Finland anslutar sig till Natos operativa planer samt till de ledningsstrukturer och ledningssystem som dessa förutsätter. Finland deltar i större utsträckning i Natos övningsverksamhet, däribland övningar enligt artikel 5. Samarbetet i fråga om utbytet av luftlägesbild och marin lägesbild fördjupas, och Finland är också en del av Natos gemensamma luft- och missilförsvarssystem.

Finland sänder personal till Natos befäls- och truppstruktur, ämbetsverk samt till det internationella sekretariatet vid Natos högkvarter och till det internationella militära sekretariatet. Även i Finland riktas mer resurser till Nato-verksamhet.

Natos medlemsstater har fullständig självbestämmanderätt över vilken militär verksamhet, vilka baser eller vilken utrustning de tillåter på sitt territorium.



Ett Natomedlemskap innebär ett omfattande säkerhets- och försvarssamarbete samt ett gemensamt politiskt engagemang för alliansens målsättningar. Som medlem i Nato deltar Finland i full omfattning i alliansens planering, beredning och beslutsfattande och kan därmed också på detta forum påverka frågor som gäller den egna säkerhetsmiljön. 

Alla Natos medlemsländer deltar i de olika delområdena av alliansens samfinansiering med en andel som baserar sig på medlemsstatens bruttonationalinkomst. Finlands betalningsandel av samfinansieringen i Nato är 0,9057 procent. Den gemensamt finansierade budgeten består av en civil budget (Civil Budget), en militär budget (Military Budget) och ett program för säkerhetsinvesteringar (NATO Security Investment Programme, NSIP).

Samfinansieringens andel av Natoländernas sammanlagda försvarsutgifter är tämligen liten (cirka 0,3 %). Natos militära styrka baserar sig på medlemsländernas nationella kapaciteter och trupper som finansieras ur de nationella försvarsbudgetarna och ställs till Natos förfogande. Varje Natoland beslutar självständigt om beloppet och fördelningen av sina försvarsanslag. Finlands försvarsutgifter har fastställts i proportion till det finska försvarets behov. Som medlem i Nato förbinder sig Finland till det mål för försvarsanslagen som man gemensamt kommer överens om i Nato. För närvarande är det mål som uppställts i Nato minst två procent av BNP, men i alliansen förs en aktiv diskussion om höjning av försvarsanslagsnivån.  Finland har redan beslutat att höja på nivån på försvarsanslagen till minst 3 procent av bruttonationalprodukten före 2029.

Direkta merkostnader av ett medlemskap i Nato uppkommer exempelvis av deltagande i finansieringen av Natos gemensamma budgetar och placering av personal i Natos militära befäls- och truppstruktur. Att delta i uppgifter inom Natos kollektiva försvar, insatser och kapacitetsprojekt under fredstid medför också kostnader. Samordningen av Finlands försvarssystem med Nato och fullgörandet av de allierades skyldigheter medför betydande merkostnader för försvaret. I dessa ingår genomförandet av förmågemål och skapandet av verksamhetsförutsättningar för de allierade ländernas trupper inom Finlands territorium.



Ett finländskt Natomedlemskap ökar stabiliteten i Östersjöregionen och stärker säkerheten i hela Europa.

Ett finländskt Natomedlemskap stödjer alliansens försvar och förenklar planeringen av det i Östersjöregionen och Norden. Finland har en i förhållande till sin storlek mycket beaktansvärd försvarsmakt som utvecklats systematiskt i årtionden, ett kriståligt samhälle samt en internationellt sett mycket hög försvarsvilja. Finland stödjer Natos försvar i betydande grad.



Utbildningen av värnpliktiga utvecklas kontinuerligt som en del av utvecklandet av försvarsmaktens verksamhet. Grunderna för beväringsutbildningen och den frivilliga militärtjänsten för kvinnor ändras inte i och med Natomedlemskap.

Finland kommer inte heller i framtiden att sända beväringar på riskfyllda utländska uppdrag och inte heller kommendera reservister till sådana. Till Natouppgifter utanför Finland sänds endast avlönad personal och frivilliga reservister.

En värnpliktig som fullgör beväringstjänst eller deltar i en repetitionsövning kan, i enlighet med sitt uttryckliga samtycke kortvarigt förordnas till tjänstgöring utomlands. Inget uttryckligt samtycke krävs, om den värnpliktige deltar i sedvanlig fartygstjänstgöring utanför Finlands territorialvatten.



Finlands och Sveriges anslutning till Nato har avsevärt utvidgat alliansens ansvarsområde i norr. Detta förutsätter att det i Nordeuropa inrättas underledningsorgan för Natos land-, havs- och luftoperationer som har regional kännedom. I enlighet med Finlands mål grundar Nato i anslutning till Finlands arméstab i Finland en multinationell marktaktisk ledning (Multi-Corps Land Component Command, MCLCC) som är underställd alliansens försvarsgrensgemensamma ledning i Norfolk. Detta möjliggör ändamålsenliga ledningsarrangemang inom försvaret för alliansen och stöder samtidigt Finlands ansvar i planeringen och verkställandet av det egna landets och närområdets försvar. 

Närvaron av Natos framskjutna markstyrkor som ska inrättas i Finland stärker avskräckningen och skapar en enhetlig framskjuten försvarsberedskap vid Natos gräns mot Ryssland. Närvaron gör det möjligt att snabbt reagera och stärka de allierade ländernas trupper i alla situationer och stöder bildandet av en nationell första insats. Modellen ska göra det möjligt att öka styrkan under ledning av operativa planer när säkerhetsläget förändras. Stärkandet av truppen ska också övas regelbundet under fredstid. 

Sverige är ramstat för Natos framskjutna markstyrkor som ska inrättas i Finland. Avsikten är att som deltagarstat få medlemsländer som har lämpliga förmågor med tanke på Finlands territorium och förhållanden samt militära och politiska grunder att på lång sikt förbinda sig till den arménärvaro som ska etableras i Finland. Avskräckningen och försvaret som helhet samt sättet att genomföra närvaron utvärderas regelbundet tillsammans med de allierade. 

Förutsättningar för genomförande av det kollektiva försvaret samt koncentration och upprätthållande av trupper skapas regionalt. Operering och övning med de allierade ökar inom Finlands territorium, vilket förutsätter att det förvaltningsövergripande samarbetet och samarbetet mellan myndigheterna utvecklas både nationellt och internationellt. Det måste skapas verksamhetsförutsättningar för truppernas drift, beredskap, långvariga verksamhet och närvaro. För detta ändamål måste man utveckla den militära rörligheten och värdlandsstödet samt sörja för förhandsupplagring av material. Behoven av infrastruktur som verksamheten kräver utreds och den utvecklas utifrån utredningen. 

Finland ligger i ett strategiskt viktigt och utmanande geografiskt område. Det är viktigt att Nato förutom tillräckliga ledningsstrukturer och tillräcklig truppberedskap och truppgruppering också har så god lägesuppfattning som möjligt om säkerhetsläget och den militära verksamheten i hela Nordeuropa. Betydelsen av Natos gemensamma spanings- och övervakningsförmåga framhävs.



Som medlem i Nato förbinder sig Finland till Natos kärnvapenpolitik och kärnvapenavskräckning. Samtidigt stöder Finland även i fortsättningen icke-spridningsfördraget som främjar den internationella säkerheten och begränsar spridningen av kärnvapen. Finland arbetar också för att stärka icke-spridningens och icke-spridningsfördragets ställning.

Förenta staterna har placerat kärnvapen på baser i Europa. Kärnvapnen kontrolleras och övervakas av Förenta staterna. Arrangemanget kallas nuclear sharing och är förenligt med bestämmelserna i icke-spridningsfördraget.

Förenta staterna ser inget behov av att utvidga eller öka placeringen av kärnvapen i Europa, och Nato för inte heller diskussioner om placeringen av kärnvapen i något nytt medlemsland. Tröskeln för överföring av kärnvapen är mycket hög och alla säkerhetsarrangemang kring kärnvapen är extremt strikta. Kärnvapen används eller överförs inte vid Natos kärnvapenövningar.



Ministeriets övriga ansvarsområden