Ämbetsverk och andra organ som hör till försvarsministeriets verksamhetsområde
Huvudstaben och försvarsmakten
Planeringskommissionen för försvarsinformation
Försvarets vetenskapliga delegation
Centralnämnden för uppbådsärenden
Centralnämnden för uppbådsärenden
Centralnämnden för uppbådsärenden är högsta besvärsmyndighet i värnpliktsärenden.
Hos centralnämnden för uppbådsärenden kan ändring sökas genom besvär i ärenden som gäller:
- beslut av en regionalbyrå i ett omprövningsärende
- beslut som huvudstaben, staben för en försvarsgren, staben för ett militärlän, en regionalbyrå och en uppbådsnämnd utfärdat med stöd av värnpliktslagen (1438/2007)
Besvären gäller oftast ändring av tjänsteduglighetsklassificering eller befrielse från en repetitionsövning.
Besvärsskriften kan ges in till den myndighet som fattat beslutet eller direkt till centralnämnden för uppbådsärenden. En besvärsskrift som gäller ett vid uppbådet fattat beslut av en uppbådsnämnd ska dock sändas till den regionalbyrå som tillsatt uppbådsnämnden eller till centralnämnden för uppbådsärenden. Närmare information om de uppgifter som krävs i besväret finns i besvärsanvisningen.
Centralnämnden för uppbådsärenden behandlar och avgör besvären i brådskande ordning. Besvär som anförts hos centralnämnden för uppbådsärenden hindrar inte att beslutet verkställs.
Centralnämnden för uppbådsärenden består av sju medlemmar som utnämns av statsrådets allmänna sammanträde för fyra år i sänder. Fem av nämndens medlemmar har avlagt juris magisterexamen, av vilka ordföranden och vice ordföranden ska ha erfarenhet av domarvärv. Nämnden består dessutom av två officerare med minst överstelöjtnants grad. Av medlemmarna kan högst tre vara anställda inom försvarsministeriets förvaltningsområde. Medlemmarna i nämnden har uppgiften som bisyssla.
Närmare bestämmelser om beslutsfattandet i centralnämnden för uppbådsärenden finns i 12 kap. i värnpliktslagen.