Sök

2014

15.09.14 11:33

Försvarsbudgeten för år 2015 innehåller betydande kostnadsbesparingar

Försvarsbudgeten för år 2015 innehåller en betydande mängd kostnadsbesparingar, som huvudsakligen baserar sig på de beslut om försvarsmaktsreformen som fattades år 2012. Det grundläggande syftet med försvarsmaktsreformen är att säkerställa att försvarsmakten har förutsättningar att uppfylla sin uppgift och upprätthålla Finlands militära försvarsförmåga in på 2020-talet. Besparingarna inriktas främst på försvarsmaktens omkostnader och på anskaffning av materiel samt på utgifterna för den militära krishanteringen. Vid budgetmanglingen i augusti fattades inga beslut om betydande nya besparingar för försvarsförvaltningen.

I fråga om de utgifter som ingår i budgetramen för år 2015 är kostnadsbesparingarnas sammanlagda belopp 91 miljoner euro större än de var år 2014. De eftersträvade utgiftsbesparingarna baserar sig i fråga om omkostnaderna huvudsakligen på försvarsmaktsreformens strukturella förändringar. I materielanskaffningarna är man tvungen att justera projektens mål, planer och tidpunkten för utgifterna för att åstadkomma besparingar. Inom den militära krishanteringen baserar sig utgiftsbesparingarna på att vissa krishanteringsinsatser minskas.

I verksamheten prioriteras slutförandet av försvarsmaktsreformen, bemötandet av försvarets utmaningar på lång sikt samt fördjupande och breddning av försvarssamarbetet.

I försvarsmaktsreformen tas en ny truppstruktur i bruk för undantagsförhållanden. Den innehåller operativa, territoriella och lokala trupper. Tyngdpunkten vid utvecklandet av försvarsmaktens prestationsförmåga ligger på att utveckla de territoriella trupperna och fjärrverkansförmågan.

Försvarsmaktens utbildnings- och övningsverksamhet återställs på den nivå som de krigstida utbildningskraven förutsätter efter att den haft en lägre nivå åren 2012?2014.

Personalminskningarna 1760 årsverken

Försvarsministeriets förvaltningsområde föreslås få 2 687 milj. euro i anslag. Av detta belopp består 2 351 milj. euro av utgifter som ingår i budgetramen och 336 milj. euro är mervärdesskatteutgifter utanför ramen.

Utgifternas sammanlagda belopp är 63 milj. euro mindre än i den ordinarie budgeten för år 2014, vilket beror på ovan nämnda utgiftsbesparingar.

Nya och tidigare beviljade beställningsfullmakter för försvarsmakten, vilka stämmer överens med budgetpropositionen för år 2015, orsakar utgifter på totalt 623 milj. euro år 2015 och under åren efter budgetåret totalt 1 453 milj. euro.

I enlighet med vedertagen praxis har man gjort en föregripande kostnadsnivåjustering på 1,5 % i försvarsmaktens omkostnader (exkl. löneutgifterna) samt i utgifterna för den militära krishanteringen. Däremot har man till följd av behovet att spara låtit bli att göra kostnadsnivåjusteringen i materielanskaffningarna år 2015.

Under år 2015 utgör utgifterna i försvarsministeriets huvudtitel 1,28 % av den prognostiserade bruttonationalprodukten, vilket är lägre än den 1,34 % som förutsetts för år 2014.

Förvaltningsområdet uppskattas under nästa år ha 12 680 årsverken, vilket innebär en minskning med 1 760 årsverken jämfört med i år. Minskningen orsakas huvudsakligen av försvarsmaktsreformen, den planerade rörelseöverlåtelsen av säkerhetsnätsverksamheten samt utvidgningen av partnerskapet med Millog Oy till att gälla underhållet av arméns och marinens material.

Försvarsmaktens omkostnader minskar

För försvarsmaktens omkostnader föreslås anslag på totalt 1 843 milj. euro, vilket är en minskning med 15 milj. euro (1 %) från föregående år. I minskningen ingår också en utgiftsbesparing på 7 milj. euro som hänför sig till förnyandet av Försvarsförvaltningens byggverks lokalhantering och underhåll.

Budgetpropositionen innehåller en beställningsfullmakt på 581 milj. euro som gäller en utvidgning av partnerskapet med Millog Oy för underhåll av arméns och marinens material. Utgifterna i beställningsfullmakten blir aktuella åren 2015?2020, och fullmakten ersätter den tidigare beställningsfullmakten gällande anskaffning av underhållstjänster för arméns material.

Besparingar i försvarsmaterielanskaffningarna

Det föreslås anslag på 447 milj. euro för försvarsmaterielanskaffningar. Detta belopp innebär en minskning med 24 milj. euro (-5 %) jämfört med budgeten för 2014. Minskningen orsakas av ovan nämnda utgiftsbesparingar som har inriktats på försvarsmaterielanskaffningarna och på en anslagsöverföring till försvarsmaktens omkostnader. Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten 2015, som inleds år 2015, uppgår totalt till 155,6 milj. euro fördelade på åren 2015?2019 och i den ingår bl.a. följande anskaffningar:

- I programmet för utveckling av försvarsmaktens ledning byggs försvarets anslutningsnätverk samt stridsledningsnätverk, skaffas utrustning till försvarets ledning samt fortgår upphandlingen av systemet Link 16 till flygvapnet.
- I programmet för utveckling av stöd för försvarsmaktens spaning, övervakning och målanvisning görs en livscykeluppdatering av arméns spaningssystem.
- I programmet för utveckling av markförsvarets stridssystem görs en livscykeluppdatering av stridsvagnarna BMP2 samt skaffas tunga närpansarvärnsrobotar och lätta närpansarvärnsvapen.
- I programmet för utveckling av sjöförsvarets stridssystem repareras minflottarna i Pansio-klassen grundligt.

Den militära krishanteringen minskar

För den militära krishanteringens materiel- och förvaltningsutgifter föreslås 38 milj. euro, vilket är 23 milj. euro mindre än i budgeten för år 2014. Den andel på 37 milj. euro som gäller underhållsutgifterna för de finska krishanteringstrupperna ingår i utrikesministeriets huvudtitel. Den planerade totala styrkan av de finska krishanteringstrupperna i olika insatser, huvudsakligen i Libanon och Afghanistan, är enligt nuvarande uppgifter cirka 300 årsverken år 2015.

Ytterligare upplysningar ges vid försvarsministeriet av
Kanslichef Arto Räty, tfn 160 88101
Överdirektör Teemu Penttilä, tfn 050 330 0224
Ekonomidirektör Timo Norbäck, tfn 0295 140 220 


Tillbaka till rubrikerna