Sök

Skriftliga spörsmål

22.11.23 12:00

Försvarsministerns svar på riksdagsledamot Miko Bergboms/saf skriftliga spörsmål SSS 172/2023 rd

Svar på skriftligt spörsmål om trafiksäkerheten inom Försvarsmakten

Till riksdagens talman

I det syfte som anges i 27 § i riksdagens arbetsordning har Ni, Ärade talman, till den minister som saken gäller översänt följande skriftliga spörsmål SS 172/2023 rd undertecknat av riksdagsledamot Miko Bergbom /saf:

Vilka åtgärder kommer att vidtas inom försvarsförvaltningen och Försvarsmakten för att förbättra trafiksäkerheten,

hur kommer befintliga fordon att uppdateras för att motsvara de säkerhetsstandarder som krävs i dag, och

hur säkerställer man vilotiderna i den praktiska vardagen för beväringsförare?

Som svar på detta spörsmål anför jag följande:

Inom Försvarsmakten är trafiksäkerheten en väsentlig del av arbets- och tjänstgöringssäkerheten. Riskhantering i samband med trafiksäkerhet genomförs vid ledningen av Huvudstabens logistikavdelning och i den iakttas Försvarsmaktens anvisningar om totalriskhantering (PESUUNNOS: HR177) och dessutom tillämpas processer för riskhantering inom arbets- och tjänstgöringssäkerhet (PEKOULOS: HJ697, bilaga 8).

Försvarsmaktens trafiksäkerhet styrs genom Försvarsmaktens föreskrift om trafiksäkerhet (PELOGOS: HJ928) samt med de föreskrifter om fordons- och transportsäkerhet som Huvudstabens tekniska granskningsavdelning har utfärdat i enlighet med sina befogenheter. Genom Försvarsmaktens föreskrift om trafiksäkerhet bestäms och styrs bland annat

- Skyldigheter och ansvar för förare av fordon, förarnas chefer och dem som använder och transporteras i fordonen,

- Kör-, rast- och vilotider för förare,

- Trafiksäkerhetsrelaterade kontroller,

- Person- och materieltransporter,

- Patientevakuering och därmed sammanhängande utbildning,

- Genomförande av marscher,

- Övervakning av militärfordonstrafik,

- Trafiksäkerhetsutbildning och

- Säkerhetsbestämmelser om arbete som utförs på vägar.

Försvarsmaktens trafiksäkerhetsföreskrift uppdateras. Vid uppdateringen beaktas bland annat de reviderade bestämmelserna och förändringar som den militära alliansen medfört. Syftet är att införa den uppdaterade föreskriften om trafiksäkerhet under första kvartalet 2024.

Inom Försvarsmakten är trafiksäkerhetsarbetet kontinuerligt. Innehållet i den trafiksäkerhetsutbildning som ges gemensamt till alla har fastställts i Försvarsmaktens föreskrift om trafiksäkerhet och organiseringen av dem ingår i föreskriften PVHSMK PE om frågor som alla gemensamt ska utbildas i (HT522).

Den trafiksäkerhetsutbildning som är gemensam för alla genomförs under rekrytperioden. Dessutom får alla under rekrytperioden utbildning i agerande vid persontransporter. Målet för den utbildning som ges under rekrytperioden är att de värnpliktiga ska förstå sitt ansvar för sin säkerhet och säkerheten för sin trupp och andra väganvändare och handla i enlighet med ansvaret. Syftet med utbildningen är också att påverka attityderna på ett sätt som ökar trafiksäkerheten, väcka debatt om riskerna i samband med trafik och undvikandet av dessa samt att stärka säkra beteendemönster. Dessutom är det gruppspecifika målet att ingen av gruppens medlemmar ska råka ut för en trafikolycka.

Innehållet i och modellen för genomförandet av den utbildning som ges under rekrytperioden har planerats i samarbete med Försvarsmakten och Trafikskyddet. Materialet som används i utbildningen förnyades 2021. Försvarsmakten har samarbetat med Trafikskyddet i över tio år för att förbättra beväringarnas trafiksäkerhet. Försvarsmaktens, Trafikskyddets, Soldathemsförbundets och Gränsbevakningsväsendets gemensamma avtal om trafiksäkerhetsutbildning håller på att uppdateras och undertecknas ännu under år 2023.

Underofficerskursen ger trafiksäkerhetsutbildning som särskilt beaktar det ansvar för trafiksäkerhet som hör till rollen som chef.

Försvarsmaktens förarundervisning och förarutbildningen för förare av Försvarsmaktens fordon utvecklas kontinuerligt och dess centrala mål är säker verksamhet. Alla beväringar som utför uppgifter som förare får utöver den civila körkortsutbildningen även en introduktionsutbildning på minst 16 timmar, där de utbildas i bland annat de särskilda egenskaperna i den fordonsmateriel som används av Försvarsmakten, inklusive i användningen av släpvagnar, dvs. all den kompetens som krävs för deras uppgifter som förare och som inte ingår i undervisningen för civila körkort. Alla förare ges en tillräcklig introduktion som behövs för säker och korrekt användning av den fordonsmateriel som är i bruk. Innehållen i den fordonstypspecifika introduktionsutbildningen ses över och uppdateras.

I slutet av 2023 kommer man att ta i bruk undervisningsmaterial för nätundervisning för introduktionsutbildningen i körkortsklasserna B och BE. Undervisningsmaterialet stöder moderna metoder för lärande och undervisning.

Föreskriften som styr utbildningen för förare av tunga fordon uppdaterades den 1 september 2023 och det tillhörande utbildningsprogrammet den 1 mars 2023. Avtalen om upphandling av tjänster som gäller undervisning för förare av tunga fordon (militärförare) uppdaterades från och med början av 2023 och de gäller till och med utgången av 2025. Utbildningen för militärförare motsvarar till sitt innehåll den utbildning som krävs av yrkesförare i det civila, och den utvecklas kontinuerligt tillsammans med tjänsteleverantörer och andra aktörer inom branschen. Användningen av simulatorer inom förarutbildningen utvecklas.

Vid Försvarsmakten infördes den 1 juli 2022 en elektronisk programvaruapplikation för anmälan av avvikelser och riskhantering (PVRIPO). Försvarsmaktens avlönade personal, beväringar och reservister kan anmäla säkerhetsobservationer, tillbud och olyckor i systemet, inklusive händelser och observationer som hänför sig till trafiksäkerhet. Syftet med applikationen är att underlätta anmälan och sänka tröskeln för anmälningar. Den gör det möjligt att systematiskt behandla anmälningar, vidta korrigerande och förebyggande åtgärder och samla in information till stöd för bland annat riskhantering. Applikationens riskhanteringsavsnitt innehåller de riskbedömningsverktyg som används inom Försvarsmakten inom arbets- och tjänstgöringssäkerhet inklusive trafiksäkerhet. En väsentlig del av den är dessutom ett arbetsflöde för genomförande av behövliga åtgärder för riskhantering.

Försvarsmaktens fordon upphandlas och underhålls i enlighet med de säkerhetsstandarder som gäller vid tidpunkten för upphandlingen. I enlighet med civillagstiftningen görs i regel inga ändringar i strukturerna eller egenskaperna i fordon som är godkända för användning i vägtrafik (till exempel person-, skåp- och terrängbilar) under deras livscykel. Vissa militärfordon genomgår bland annat livscykelservice, livslängdsuppdateringar och moderniseringar. Man strävar då alltid efter att ta hänsyn till ökad säkerhet i tjänstgöringen. Som exempel kan nämnas XA-180M (Hjulpansarfordon, s.k. PASI) till vilken eftermonterades säten med säkerhetsbälte, handtag för instigning och fasthållande, halkskyddsuppruggning på fordonstaket och så vidare. I vissa fall beordras mindre förbättringar och ändringar att göras med Systemcentrets servicemeddelanden.

Vid upphandlingen av Försvarsmaktens fordon betonas den försörjningsberedskap som fordonens livscykel förutsätter, bland annat i fråga om underhåll och tillgången på reservdelar. Nackdelen ur säkerhetsperspektiv kan vara fordonens ålderdomliga tekniska lösningar som inte stöder moderna säkerhetsstandarder. Tillräcklig utbildning för säker användning av materielen är ett sätt att minska risker som orsakas av tekniska lösningar.

Som den viktigaste säkerhetsfrämjande uppdateringen kan betraktas den författningsändring som gjordes för omkring tio år sedan avseende genomförande av persontransporter och därtill hörande upphandling av sätesmoduler för persontransport. Författningsändringen och den nämnda upphandlingen har avsevärt förbättrat trafik- och tjänstgöringssäkerheten vid persontransporter.

Bestämmelserna om kör- och vilotider i Försvarsmaktens föreskrift om trafiksäkerhet gäller beväringar och reservister som är förare av motorfordon eller chefer för pansarfordon. Ansvaret för iakttagandet av kör- och vilotider enligt bestämmelserna ligger i första hand hos föraren. Föraren är skyldig att informera den som ger köruppdraget om hen inte är i stånd att utföra eller fortsätta köruppdraget. Chefen eller den som ger köruppdraget är ansvarig för att en person vars vilotider inte uppfylls inte förordnas till köruppdraget. Chefen, den person som transporteras eller den som använder fordonet är ansvarig för att föraren har möjlighet att följa bestämmelserna om kör- och vilotider.

Enligt Försvarsmaktens föreskrift om trafiksäkerhet ska den beväring eller reservist som är förare av ett motorfordon föra en personlig körjournal ur vilken framgår när körtider, pauser i körning, dygnsviloperioder, veckoviloperioder eller annat arbete eller tjänstgöring börjar och slutar med fem minuters noggrannhet. Anteckningarna ska göras genast när perioden upphör och innan den följande perioden börjar. Undervisning om användningen av körjournaler och anteckningar som görs i dem ingår i förarutbildningen och alla förare har tillgång till en körjournal.

Anteckningarna i körjournalen ska inledas för varje köruppdrag när den föregående viloperioden börjar. Om en periodiskt kontrollerad färdskrivare används, kan anteckningarna i körjournalen göras också efter körningen genom att de kopieras från färdskrivaren eller genom att sparade uppgifter från färdskrivaren förvaras i samband med körjournalen.

Anteckningarna i den personliga körjournalen ska göras så att det av dem kan konstateras vilka steg som hänför sig till personens köruppdrag den innevarande dagen samt för minst 28 föregående dagar, för reservister dock endast för repetitionsövningsperioden. Om föraren inte har köruppdrag under de föregående 28 dagarna, kan anteckningarna i körjournalen börja vid utgången av den viloperiod som föregår köruppdraget.

Anteckningarna i körjournalerna kan när som helst kontrolleras i samband med trafikövervakningen av Försvarsmaktens fordon och/eller enligt truppförbandets instruktioner. Om det vid kontrollen upptäcks brister i anteckningarna eller försummelser av bestämmelserna, kan köruppdraget avbrytas. Inom militär utbildning ska varje 24-timmarsperiod omfatta minst sex (6) timmar kontinuerlig dygnsvila. Före en övning ska möjlighet till minst sex (6) timmars kontinuerlig dygnsvila garanteras. Dygnsvila är en viloperiod då en beväring eller reservist som förare av ett motorfordon faktiskt har möjlighet att vila i en kasern, ett tält eller någon annan motsvarande varm plats.

Helsingfors 22.11.2023

Försvarsminister Antti Häkkänen


Tillbaka till rubrikerna