Sök

Skriftliga spörsmål

23.06.21 14:43

Försvarsministerns svar på riksdagsledamot Sanna Antikainens/saf skriftliga spörsmål SS 350/2021 rd

Svar på skriftligt spörsmål om anslagen till Försvarsutbildningsföreningen

Till riksdagens talman

I det syfte som anges i 27 § i riksdagens arbetsordning har Ni, Ärade talman, till den minister som saken gäller översänt följande skriftliga spörsmål SS 350/2021 rd undertecknat av riksdagsledamot Sanna Antikainen/saf:

Vad har försvarsministeriet under 2008–2019, på det sätt som riksdagen – som utnyttjar statens mest omfattande budgetbefogenhet – har velat, gjort för att förbättra utbildningsmöjligheterna för kvinnor även i annan utbildning än militärt inriktad utbildning och i säkerhets- och beredskapsutbildningen för ungdomar i syfte att styra och säkerställa finansieringen av Försvarsutbildningsföreningen?

Som svar på detta spörsmål anför jag följande:

Försvarsutbildningsföreningen grundades 1993, dvs. innan en särskild lagstiftning om frivilligt försvar hade utfärdats. Under 1993–2001 på Försvarsutbildning rf:s verksamhetstid var hälften av föreningens utbildning militär och finansierades av försvarsministeriet. Cirka 25 procent av utbildningen var försvarsutbildning för ungdomar och finansierades av undervisningsministeriet. De resterande 25 procent var allmän beredskaps- och säkerhetsutbildning för myndigheter, kommuner osv. och finansierades av inrikesministeriets förvaltningsområde. År 2001 trädde statsunderstödslagen i kraft och försvarsministeriet (FSM) blev statsbidragsmyndighet. Understödet förblev i sin helhet ungefär oförändrat, likaså fördelningen av utbildningen.

Bestämmelser om föreningens lagstadgade uppgifter utfärdades första gången 2007. I samband med försvarsmaktsreformen inriktades föreningens verksamhet på utbildning av lokala försvarstrupper. I dag har försvarsutbildningsföreningen sammanlagt 15 medlemsorganisationer som tillhandahåller en stor del av den utbildning som ingår i det frivilliga försvaret. Försvarsmakten styr reservutbildningen genom att fastställa uppgifter och ansvarsområden för Försvarsmakten samt Försvarsutbildningsföreningen och dess medlemsorganisationer.

Enligt 3 § lagen om frivilligt försvar ska försvarsministeriet sköta styrningen av och tillsynen över det frivilliga militära försvaret.

Försvarsministeriet genomför styrningen av och tillsynen över det frivilliga försvaret genom ett normalt resultatstyrningsförfarande. Mellan försvarsministeriet och Försvarsutbildningsföreningen upprättas ett resultatavtal där målen för föreningens verksamhet anges.

Resultatavtalet upprättas i en gemensam process mellan Försvarsmakten och Försvarsutbildningsföreningen och genomförandet av avtalet följs upp. Uppföljningen sker genom Försvarsutbildningsföreningens rapportering. 

Dessutom behandlar Försvarsministeriets ledning och sakkunnigtjänstemän tillsammans med Försvarsutbildningsföreningens ledning samt Försvarsmaktens ledning och sakkunniga regelbundet frågor som gäller frivilligt försvar.

I beredningen av lagstiftningen 2007 fastslogs det att större hänsyn bör tas till att både kvinnor som fullgjort frivillig militärtjänst och andra kvinnor och män som inte fullgjort beväringstjänst skulle delta i försvarsutbildningen. I lagen om frivilligt försvar 2007 gavs på så sätt möjlighet att delta i militär utbildning och i utbildning som främjar den militära förmågan. Dessutom gavs 
Försvarsutbildningsföreningen en uppgift att utveckla kvinnors möjligheter att delta i det frivilliga försvaret. Deltagande i Försvarsmaktens frivilliga övningar blev möjligt för kvinnor, även om dessa inte hade fullgjort frivillig militärtjänst. I lagen 2007 var åldersgränsen för utbildning 18 år. 

Före den lagen uppgick Försvarsutbildning rf:s årsbudget till cirka två miljoner euro, varav cirka 1,5 miljoner euro via försvarsministeriet kom från statsbudgeten. Resten av intäkterna bestod främst av avgifter för deltagande i utbildning (cirka 10 euro per dag och deltagare). Det indirekta stödet från Försvarsmakten hade dock en stor betydelse för föreningens ekonomi. Detta innebär att Försvarsmakten ställde bland annat materiel, kaserner och personal till föreningens förfogande utan ersättning. Det beräknade värdet av det indirekta stödet (cirka 1,4 miljoner euro per år) motsvarade nästan direkt den finansiering som kom via statsbudgeten. Beslut om indirekt stöd fattades av kommendören för militärlänet eller truppförbandet i sitt område. Både 2005 och 2006 delade försvarsministeriet ut 1 565 000 euro i statsunderstöd till Försvarsutbildning rf.

Genom lagen om frivilligt försvar 2007 ändrades finansieringen av verksamheten så att statsbudgeten ska innefatta ett årligt anslag, och Försvarsutbildningsföreningen beviljades statsunderstöd inom ramen för anslaget för de omkostnader för skötseln av de offentliga förvaltningsuppgifter 
som fastställs i 7 § 1 mom. Statsunderstöd beviljades inte för omkostnader för militär utbildning som Försvarsmakten hade beställt. På statsunderstöd som beviljas Försvarsutbildningsföreningen tillämpas statsunderstödslagen (688/2001) och försvarsministeriet är statsbidragsmyndighet. För  finansieringen av Försvarsutbildningsföreningens utbildningsverksamhet används även inkomster från avgifter för prestationer och från eventuella medlemsavgifter samt övriga medel som anvisats för detta ändamål. Dessutom kunde Försvarsutbildningsföreningen ta ut avgifter för sina 
prestationer.

I förarbetena till den lag som trädde i kraft 2008 framhölls utvecklingen av kvinnors möjligheter att delta. FSM:s anvisning om verkställighet av lagen understryker på samma sätt som i förarbetena utvecklingen av kvinnors möjligheter att delta. Samma vägledning upprepas i FSM:s utredning om genomförandet av lagen från 2009 och i Försvarsmaktens utlåtande om utredningen. I spörsmålet kan det konstateras om vägledningen att FSM genom resultatavtalsprocessen under 2010-talet har styrt Försvarsutbildningsföreningens strategi och verksamhetsplanering så att målet för verksamheten skulle vara en tredelning där den utbildning som främjar den militära förmågan, den utbildning som Försvarsmakten beställt respektive beredskaps- och säkerhetsutbildning skulle utgöra en tredjedel av Försvarsutbildningsföreningens utbildning. Utbildningen för kvinnor ingick både i den utbildning som främjade den militära förmågan och i beredskaps- och säkerhetsutbildningen.

Under 2010-talet försökte FSM öka statsunderstödsfinansieringen för Försvarsutbildningsföreningen i syfte att öka beredskaps- och säkerhetsutbildningen och på så sätt ta hänsyn till riksdagens vilja att utveckla frivillig försvarsutbildning för kvinnor. Vid finansministeriets behandling blev dessa förslag dock inte framgångsrika och statsunderstödet låg kvar på cirka 1,8 miljoner euro. Försvarsmakten beställde militär utbildning hos Försvarsutbildningsföreningen till ett belopp av cirka 1,3 miljoner euro per år. På så sätt uppgick statens direkta kostnader för det frivilliga försvaret till cirka 3,1 miljoner euro per år.

Efter att lagen om frivilligt försvar hade trätt i kraft ökade andelen kvinnor i Försvarsutbildningsföreningens utbildning stadigt och var cirka 6 400 i början av årtiondet och knappt under 11 000 år 2019. Antalet kvinnor var minst i den utbildning som beställts av Försvarsmakten och sedan i den utbildning som främjar den militära förmågan. Antalet var störst i beredskaps- och säkerhetsutbildningen.

Syftet med förarbetena till lagen 2019 var att överföra hela den frivilliga militära utbildningen till Försvarsmakten. Dessutom är det bra att utveckla Försvarsutbildningsföreningens kompetens i fråga om undantagsförhållanden och föreningens utbildning som främjar den militära förmågan samt föreningens verksamhet som organisation som ger beredskaps- och säkerhetsutbildning. Reformen skulle öka Försvarsmaktens lokala truppers prestationsförmåga och reservisternas kompetens skulle utnyttjas bättre.

I förarbetena till lagen föreslogs en ny offentlig förvaltningsuppgift för Försvarsutbildningsföreningen. Den nya uppgiften var att utveckla ungdomars och kvinnors möjligheter att bekanta sig med försvaret. Med detta avsågs utbildning där ungdomar skulle ges möjlighet att ta del av innehållet i beväringstjänsten. Sådan introduktionsutbildning skulle ordnas för finska medborgare som fyllt 16 år och i princip vara öppen för alla som vill delta. 

I fråga om de offentliga förvaltningsuppgifterna uppskattades Försvarsutbildningsföreningens omkostnader utifrån utvecklingsmodellen uppgå till omkring 5,6 miljoner euro per år. Av beloppet består cirka 3,9 miljoner euro av personalutgifter, 0,7 miljoner euro av sänkta avgifter för 
kursdeltagande och 1,0 miljoner euro av andra kostnader som rumshyror, anskaffning av utrustning, licensavgifter, marknadsföring och förvaltningskostnader. Behovet av det tilläggsanslag som krävdes för statsunderstödet till Försvarsutbildningsföreningen beräknades uppgå till 3,8 miljoner euro, vilket hänför sig till moment 27.10.50 (Stödjande av försvarsorganisationernas verksamhet) i statsbudgeten. År 2020 delade försvarsministeriet genom ett statsunderstödsbeslut ut 4,6 miljoner euro till Försvarsutbildningsföreningen, men på grund av covid-19 kunde föreningen inte använda hela beloppet.

Vid reformen av lagen var en av Försvarsutbildningsföreningens särskilda offentliga förvaltningsuppgifter att vidareutveckla kvinnors möjligheter att delta i det frivilliga försvaret och att ordna relaterad utbildning som främjar den militära förmågan. Kvinnors deltagande i Försvarsmaktens frivilliga övningar skulle också i fortsättningen vara möjligt i särskilda situationer. Den beredskaps- och säkerhetsutbildning som Försvarsutbildningsföreningen ordnar som fri föreningsverksamhet syftar även framöver till att förbättra kompetensen i störningar under normala förhållanden och under undantagsförhållanden i samhället med beaktande av möjligheterna för ungdomar och kvinnor att delta. 

En tydligare lagstiftning om Försvarsutbildningsföreningens uppgifter ansågs också ha positiva konsekvenser för utvecklingen av försvarsutbildningen för kvinnor. Eftersom statsbidrag kunde användas till stöd för utbildningen, skulle deltagaravgifterna kunna sänkas och kvinnors möjligheter att delta därigenom utökas. Syftet med introduktionsverksamheten var att ge information om beväringstjänsten till både män och kvinnor. Det innebär att de som fyllt 16 år fortfarande ska ha tid på sig att förbereda sig för tjänstgöringen och att kvinnor som funderar på att fullgöra frivillig militärtjänst ska ha möjlighet att få information om hur det skulle vara att fullgöra beväringstjänst. Det var särskilt motiverat att göra det möjligt att använda statsunderstöd till omkostnaderna för introduktionsverksamheten, eftersom den huvudsakliga målgruppen för verksamheten skulle vara minderåriga ungdomar. Med anledning av penningkostnaderna för deltagandet är det då motiverat att sänka tröskeln för vissa ungdomar att delta.

Genomförandet av den lag om frivilligt försvar som trädde i kraft den 1 januari 2020 har framskridit. Försvarsutbildningsföreningen har tagit fram ett utbildningsprogram för ungdomar för att ge en målgrupp mellan 16 år och 18 år möjlighet att ta del av försvaret. Programmet innehåller bland annat en säkerhetskurs för ungdomar, kursen Intti tutuksi nuorille (Introduktion till militären för ungdomar) och kursen Kunnossa inttiin (I kondition i militären).

Utbildningen för kvinnor har vidareutvecklats och uppdaterats. För kvinnor tillhandahålls flera utbildningsprogram, bland annat utbildningsprogrammen för kvinnor inom Soldathemsförbundet, Kvinnornas Beredskapsförbund och Maanpuolustusnaisten liitto. Särskilt med tanke på kvinnors möjligheter att delta i det frivilliga försvaret och i relaterad utbildning som främjar den militära förmågan tillhandahålls dessutom ett utbildningsprogram som ger kvinnor introduktion i frivillig militärtjänst.

Försvarsministeriet anser att ministeriet i samarbete med Försvarsutbildningsföreningen och Försvarsmakten under 2008–2019 utvecklat möjligheterna för kvinnor och ungdomar att delta i frivilligt försvar och styrt Försvarsutbildningsföreningens utbildning med de mål som anges i resultatavtalet. Bra bevis på detta är den reviderade lagen om frivilligt försvar och det regelbundet ökade antalet deltagare.

Helsingfors 23.6.2021

Förvarsminister Antti Kaikkonen


Tillbaka till rubrikerna