Sök

Karriärberättelser

19.01.22 09:51

Timo Nyyssönen, specialsakkunnig

1. Vem är du?

Jag heter Timo Nyyssönen och arbetar som specialsakkunnig vid materielenheten på försvarsministeriets resurspolitiska avdelning. Jag bor i Tavastehus, dit jag en gång i tiden flyttade på grund av arbete. Jag kommer ursprungligen från S:t Michel. 

Jag studerade vid Åbo universitet vid den juridiska fakulteten och utexaminerades i januari 2002. På min fritid sysslar jag med allehanda byggande och motion i dess olika former, främst cykling, skidåkning och orientering. Jag gillar snickeri, för tillfället jobbar jag på ett par bord och en fågelbräda i ek. Jag tycker också om att fotografera, vandra och resa. 

2. Vad hör till din arbetsbeskrivning?

Jag arbetar främst med materielupphandlingar inom Försvarsmakten och försvarsförvaltningen. Mitt ansvarsområde vid materielenheten omfattar särskilt marina upphandlingar, av vilka Flottilj 2020-projektet och dess industriella samarbete naturligtvis står i spetsen. Dessutom är jag sysselsatt med olika strategiska partnerskap, partnerskapsavtal och internationellt materielsamarbete. 

I arbetsbeskrivningen ingår både självständigt utarbetande av handlingar och teamarbete med materielenheten, resurspolitiska avdelningen och försvarsministeriets övriga avdelningar. Teamarbetet visar sig i praktiken också i samordningen av industrin och de övriga ministerierna.

3. Hur kommer det sig att du började arbeta vid försvarsministeriet?

Om jag bara hade något narrativ om det! Min väg till försvarsministeriet var en rad slumpmässiga händelser, och det är bra så. Kanske kan man bäst beskriva det med drivvedsteorin. Efter examen arbetade jag ett tag med undervisning inom internationell rätt vid universitetet. Sedan auskulterade jag vid tingsrätten i Tammerfors, varefter jag arbetade som bankjurist först i S:t Michel och sedan i Tavastehus. Den första kontakten med juristarbetet inom försvarsförvaltningen fick jag vid en repetitionsövning och när jag märkte att Huvudstaben sökte en militärjurist beslöt jag mig för att ansöka. Från Huvudstaben övergick jag sedan hit till försvarsministeriet, där jag har arbetat de senaste fem åren.  

På försvarsministeriet har jag från första början fått arbeta med mångsidiga och utmanande frågor, och skillnaden jämfört med mitt tidigare arbete inom den privata sektorn har varit stor. Projektet Flottilj 2020 kom till exempel in i bilden genast när jag började på ministeriet. Vilken skillnad mot bouppteckningar, testamenten och fastighetsaffärer! 

4. Vilka frågor är aktuella i ditt jobb för närvarande? 

Just nu arbetar jag med olika projekt och upphandlingar. Flottilj 2020 är fortfarande relevant och alltid aktuell, och dess framskridande behandlas vid flera olika möten och sammanträden. Försvarsförvaltningens upphandlingar av materiel är ett mediekänsligt tema, vilket är förståeligt när det ofta är fråga om upphandlingar av allmänt intresse och betydande investeringar i landets försvar av gemensamma medel. Ibland blir upphandlingarna mycket synliga i medier, och därför är det viktigt att jag också samarbetar med försvarsministeriets kommunikationsenhet. I höstas var det trevligt att lägga märke till hur mycket uppmärksamhet Arméns ytterligare upphandlingar av pansarhaubits K9 Moukari väckte i sociala medier. 

Förutom projekten är jag just nu sysselsatt med att uppdatera försvarsförvaltningens upphandlingsanvisning. Jag jobbar också med ett antal internationella avtalsarrangemang och deltar i förberedelserna för SERA-kursen. SERA (Séssion Européenne des Résponsables d’Armement) är en fyra veckor lång kurs som ordnas av franska arrangörer för sakkunniga inom försvarsmateriel, och en av kursveckorna ordnas i maj 2022 i Finland. Kursen hämtar med sig nästan hundra företrädare för försvarsindustri och -förvaltning till Finland och Finlands kunnande, försvarslösningar och den finländska försvarsindustrin kommer att presenteras för dem. För oss fungerar kursen som ett utmärkt skyltfönster mot resten av Europa. 

5. Hur har arbetskulturen inom försvarsministeriet förändrats under din karriär?

Jag har arbetat vid ministeriet i runt fem år, så det har inte hunnit ske några större omvälvningar under en så kort period. Under åren har min tjänst och mina ansvarsområden varit desamma, men uppgifterna har förändrats och det har hänt mycket nytt.

Arbetsrutinerna har förbättrats så småningom på vägen. Den största förändringen är antagligen uppdateringen av metoderna för distansarbete till följd av coronaviruspandemin. Fördelarna med distansarbete har erkänts, och för mig som inte bor på orten har distansarbetet avsevärt minskat belastningen och kostnaderna av pendling, vilket har avspeglats i hur jag orkar och i min ekonomi. Jag har fått mera tid för både arbete och fritid när jag behöver sitta mindre på tåg. Win-win. 

6. Vad är det bästa med ditt jobb?

Det bästa med mitt jobb är människorna, uppgifterna och berättelsen. Ett bra arbetsklimat stödjer och bär långt. Intresset hålls uppe när arbetsuppgifterna är tillräckligt utmanande och varierande. Mitt arbete är mångsidigt och omfattar olika aspekter av viktiga frågor. Jag längtar efter variation och utmaningar, så mitt arbete motsvarar mina behov utmärkt. Dessutom får jag vara en del av något större, eftersom vi varje dag skapar trygghet och stabila förhållanden för medborgare att leva i. 

7. Beskriv din arbetsgemenskap med några ord.

Stämningen i min arbetsgemenskap är förvånansvärt avslappnad. På resurspolitiska avdelningen finns det så mycket med folk att var och en hittar sitt eget gäng. Vi är olika människor som är på väg mot samma mål och till och med relativt effektivt. Det går bra, så vi kan fortsätta i samma stil!


Tillbaka till rubrikerna | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja